رنگ‌بندی RGB و CMYK:

بیشتر ما در زمان طراحی، اصلا به سیستم رنگ‌بندی که استفاده می‌کنیم توجه نمی‌کنیم. برای ما فقط مهم است که آنچه در صفحه نمایش می‌بینیم، خوب به نظر برسد. اما اگر یک بار طرحی را برای چاپ آماده کرده باشید( مثلا کارت ویزیت یا سربرگ شرکتتان و …) متوجه اهمیت تفاوت سیستم‌های رنگ‌بندی خواهید شد. 

دو سیستم رنگی در دنیای دیجیتال وجود دارد:

RGB: قرمز( Red)، سبز( Green)، آبی( Blue) که برای طراحی وب و دیجیتال استفاده می‌شود
CMYK:  فیروزه‌ای(Cyan)، ارغوانی(Magenta)، زرد( Yellow) و سیاه که برای کارهای چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم رنگ‌بندی RGB

رنگ rgb

این رنگ‌بندی بر اساس سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی شکل گرفته و برای طرح‌هایی استفاده می‌شود که قرار است در صفحه نمایش دیده شود( مثل وبسایت، بنر دیجیتال و …). دلیل استفاده از این سیستم، پیکسل‌های مانیتور است که دقیقا از همین سه رنگ تشکیل شده‌اند.

در RGB، رنگ‌های دیگر با ترکیب میزان‌های مختلف رنگ‌های اصلی ایجاد می‌شود و پیکسل‌های صفحه نمایش با همین نسبت‌ها روشن شده و رنگ را نمایش می‌دهند.

کجا باید از سیستم رنگ‌بندی RGB استفاده کنیم؟

تمام طراحی‌های دیجیتال ازجمله وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل، بنرهای تبلیغی و هر تصویری که برای محیط وب آماده می‌کنید باید با سیستم رنگ‌بندی RGB طراحی شود.

سیستم رنگ‌بندی CMYK

رنگ cmyk

این رنگ‌بندی بر اساس رنگ‌های اصلی فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد و سیاه شکل گرفته است. این سیستم رنگی با نام چهار رنگ هم شناخته می‌شود و مخصوص کارهای چاپی است. اگر یک چاپگر رنگی را از نزدیک ببینید، چهار کارتریج رنگی فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد و سیاه  را در آن مشاهده خواهید کرد.

برخلاف RGB، رنگ‌های تولید شده در CMYK کمی مات هستند و آن شفافیت رنگ‌های RGB را ندارند، دلیل این موضوع بازتاب نور بر روی رنگ‌های چاپی است. همچنین به این دلیل که ترکیب رنگ‌های این سیستم قادر به ساخت رنگ سفید و سیاه نیست، رنگ سیاه از ابتدا به عنوان رنگ کلیدی(K) در سیستم رنگی گنجانده شده است.  

رنگ‌ها در این سیستم بسته به دستگاه چاپ لایه لایه با هم مخلوط می‌شوند و به همین دلیل ممکن است گاهی مشکلاتی در رنگ چاپ شده دیده شود. به همین دلیل قبل از آنکه چاپ اصلی را انجام دهید حتما باید نمونه‌ی چاپی کار خود را ببینید و از صحت چاپ اطمینان حاصل کنید.

کجا باید از سیستم رنگ‌بندی CMYK  استفاده کنیم؟

هر فایلی که می‌خواهید چاپ کنید، از بنر تبلیغاتی گرفته تا یک برگه رنگی، کارت ویزیت، بروشور و … حتما باید با سیستم رنگ‌بندی CMYK تولید شده باشند. عکس‌هایی که با سیستم RGB تهیه شده‌اند در زمان چاپ، اختلاف رنگ واضحی با فایل اصلی دارند. پس سیستم رنگ‌بندی CMYK تنها گزینه‌ی موجود برای یک چاپ با کیفیت رنگی بالا است.

چگونه یک فایل با رنگ‌بندی RGB را بدون تغییر رنگ به  CMYK تبدیل کنیم

بیشتر نرم‌افزارهای طراحی و ویرایشگرهای عکس، به صورت پیش‌فرض روی RGB تنظیم شده‌اند. پس اگر برای محیط دیجیتال طراحی و ویرایش می‌کنید، نیازی ندارید تنظیمات رنگ را تغییر دهید. اما اگر می‌خواهید فایلی را برای چاپ آماده کنید، باید تنظیمات نرم‌افزار را روی  CMYK قرار دهید.

تنظیمات نرم‌افزارهای adobe:

در فتوشاپ روی Image> Mode> CMYK Color کلیک کنید.

در Illustrator، روی File> Document Color Mode> CMYK Color کلیک کنید.

در InDesign، روی Window> Color کلیک کنید، سپس روی دکمه کشویی در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید و CMYK را انتخاب کنید.

اما اگر بخواهیم طرحی را هم برای وب و هم برای چاپ آماده کنیم، باید چکار کنیم؟

CMYK طیف رنگی محدودتری نسبت به RGB دارد، به همین دلیل بهتر است طرح را ابتدا برای چاپ آماده کنیم و بعد با تغییر تنظیمات نرم‌افزار به RGB آن را برای وب هم ذخیره کنیم.

برای درک صحیح تفاوت رنگ‌بندی CMYK و RGB هیچ چیزی بهتر از تست و چاپ طرح‌ها نیست. پس بهتر است اگر می‌خواهید طرح‌هایی را برای چاپ آماده کنید و قرار است آماده کردن عکس و طرح برای چاپ جزئی از کارتان باشد، حتما در این مورد سعی و خطا کنید تا تفاوت این دو رنگ‌بندی را کاملا درک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *